Jäkla genus...

Hela min förra kurs i skolan kretsade i stora delar kring genus och genusskapande.

Min personliga åsikt om hela genusdebatten och genusarbetat i helhet är allmänt känt bland mina nära och kära. Jag anser att det är ett totalt slöseri med tid och resurser.


Jag kan hålla med om att det är otroligt viktigt att barn får utvecklas som de individer de är, och inte stöpas in i en redan färdig mall. Men som det är idag upplever jag det som att man går för långt.
Flickor ska inte längre leka med dockor och klä sig i rosa, och pojkar ska inte leka med bilar och klä sig i blått.

Det enda syftet som jag kan se med att behålla genusundervisning i skolan över huvud taget, är att i tidigt skede få barn att förstå att alla är lika mycket värda, och att de i framtiden ska förstå att det ska vara lika lön för lika arbete oavsett kön.  




Skaparen av den här bilden anser iallafall att flickor "är" rosa samt att pojkar är "blå".
Hmm... I´m not alone...



Jag anser att om man försöker pracka på barn saker, eller attityder så gör de förmodligen raka motsatsen. Trotsar. Därför ska man inte lägga sig i allt för mycket vad de leker, hur de leker eller om de vill ha rosa eller blå kläder.

Jag anser att det är tjusningen med att vara människa, att vi kan se olika ut och agera olika eftersom vi är två olika kön. Det är ju det som attraherar det motsatta könet som i sin tur gör att vi fortplantar oss.
...Enligt mig är det det enda syftet vi och alla andra djurarter är här för. Att fortplanta oss. (Och nej, jag har absolut ingenting emot barnlösa eller homosexuella eller några andra som av någon anledning inte kan/vill få barn, jag bara generaliserar.)



...Såhär kommer iallafall JAG att klä mina barn!
(Pojke till vänster och flicka till höger, för de som låtsades att de inte fattade det bara för att spela dryga.)




               
...Stereotypt kvinnoyrke (Kanske inte EXAKT den outfiten dock) och ett stereotypt mansyrke...
Väljer de dessa yrken bara för att han lekte med bilar och hon med dockor på dagis? 
Ja, kanske. Men jag tror det är OTROLIGT mycket annat som spelar in. Ambition, drivkraft, egen vilja och intresse står högst på min lista över tänkbara alternativ.  


Kommentarer
Postat av: Madde

"Enligt mig är det det enda syftet vi och alla andra djurarter är här för. Att fortplanta oss."



Mitt syfte med mitt liv är inte att fortplanta mig. I motsats till dig så anser jag att det är genom att BRYTA MÖNSTER, som människan utvecklas. Du känns lite 1800-tal haha!



Madde

2008-08-21 @ 18:45:34
Postat av: AnnaCarin

Madde: Tack för kommentaren. Jag är en enormt realistisk, biologisk och evolutionär 1800-tals människa. Hehe...

2008-08-21 @ 23:11:30
URL: http://annacarinw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0