Bakom väggen teorin.

Jag är en väldigt filosofisk människa. Jo, det är säkert. Jag hade dessutom MVG i filosofi i skolan.
Funderar otroligt mycket kring existensiella frågor. Vad händer när man dör? Vart slutar universum? Med mera.
Universum är jobbigt att tänka på tycker jag. Universum sägs ju expandera hela tiden. Men allting som expanderar (växer/blir större) blir ju det inom något annat.
Vad är det för utrymme universum expanderar inom om nu universum är alltet?

De här tankarna kom till mig redan i 13 års åldern. Då trodde jag att det som då är det "yttre universum"  kanske har någon form av vägg eller liknande och att det som finns där bakom väggen är där man hamnar när man dör. Detta kallade jag för Bakom väggen teorin.

Nu tror jag kanske inte så mycket på det, men undrar fortfarande vad det är för utrymme som vi (universum) växer inom.

Undrar om det någon gång funnits någon lycklig filosof?
För tro mig, den här typen av undrande, tänkande och filosoferande resulterar bara i att man mår sämre. 
Jag borde nog helt enkelt tänka mindre.
Jag har vid flera tillfällen halvt om halvt önskat att jag skulle vara mer naiv och blåögd. De som är det verkar ju må mycket bättre och gräver inte ner sig så mycket i allt så som jag gör.

Kommentarer
Postat av: Linda

haha var de sista meningarna tillägnade mig eller..?? ;-)

2008-06-19 @ 15:34:34
URL: http://lindaekholm.blogg.se/
Postat av: AnnaCarin

HAHA! Nä... klart inte. Fast vill man ta åt sig så. ;)

...tycker du är en klok flicka.

2008-06-19 @ 16:20:01
Postat av: Linda

hehe ne förstod d, jag kände mig lite träffad bara ;)

2008-06-19 @ 23:37:26
URL: http://lindaekholm.blogg.se/
Postat av: Eric W

Frågan om vad som finns bortom det som finns är meningslös per dess definition.



Vad som finns "bortom universum" (alltså bortom det avstånd vilket ljuset har hunnit färdas under 14,5 miljarder år sedan universums tillkomst + tids-rymdens expansion) kan liknas vid att ställa sig frågan "vilken färg har något färglöst?" eller "hur ser en triangulär tvådimensionell cirkel ut?".



Frågorna har inget svar- inte på grund av vår brist på kunskap om universum (eller om färg eller geometri) utan enbart pågrund av frågans natur.



Där ingenting finns finns ingenting. Bortom universums gräns finns ingenting. Universum expanderar inte "in i" ingenting, utan det är enbart "någonting", eller vår rumsuppfattning av någonting, som blir större.



Kram!

2008-06-20 @ 00:38:56
URL: http://wadenius.blogspot.com/
Postat av: peoplecoverdinfish

Jag har rödgröna snorkråkor.

2008-06-25 @ 01:23:46
URL: http://www.slapmesillyandcallmesusan.com
Postat av: Andy

Hade du "dessutom MVG i filosofi"? Duktig du var.... Men inte så jävla snygg! Rätt skabbig om jag får säga mitt! :D

2008-06-30 @ 10:36:23
Postat av: AnnaCarin

"Andy"... jag är inte bara filosof... jag är "datanörd" också... Bra det där med IP nummer. Jag VET vart ditt inlägg kommer ifrån, och det är inte någon Andy... hehe... sorry girl!

2008-06-30 @ 16:05:32
URL: http://annacarinw.blogg.se/
Postat av: Sara Cameron

Hej sötnos!!

Man säger att universum expanderade efter big bang, det är dock ganska komplicerat och inom astrofysik och relativitetsteori så är rymddimensioner och tid sammanlänkade. När universum expanderade efter big bang så var det själva rummet, dimensionerna, som bredde ut sig och med det så blev det längre avstånd mellan himlakropparna. jätteintressant, inte så många som går runt å funderar över såntdär på stureplan direkt... =)

pössar

2008-07-01 @ 11:20:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0