"Fan va gött att MAX har öppnat i Schövvde ällä?!" *västgötska*

Rubriken är ett internskämt mellan mig och min bror. Vi har en tämligen underlig humor där det mesta är ganska internt.
Pappa förstår sig inte på våra skämt och tycker oftast vi är barnsliga. Vi blir nog ganska barnsliga när vi träffas i och för sig. Haha!

....jag får bara mer och mer ångest för min individuella uppgift som ska vara inne på onsdag. Fyyyyyyy.... Ska handla om "Genusarbete i förskolan". Faktum är att jag bryr mig inte så mycket... jag kommer bli en sådan där stereotyp förälder som klär sina barn i könstypiska färger och kläder, säger att flickan är söt och pojken är tuff samt att jag döper dem till namn som är typiska för det kön de tillhör. Däremot kommer jag alltid att se till att de förstår att allas människovärde är detsamma oavsett vilket kön de tillhör och att man kan bli det man vill bara man kämpar för det. Dessutom ser jag det som en självklarhet att det ska vara lika lön för lika jobb.
Men att hålla på och gnälla om varför barn leker "mamma, pappa, barn" och inte "pappa, pappa, barn" och varför inte flickor kan heta "Fredrik", tycker jag är otroligt fånigt, onödigt och energislösande.
Efter att ha haft praktik nu så märker jag att barnen själva väljer att kliva in i de stereotypa könsrollerna. Flickorna vill se ut som små prinsessor och pojkarna klär sig i poliskläder m.m. Sen vad det beror på vet jag inte. Om det är biologiska eller sociala faktorer vet jag heller inte. Lite intressant är det, men jag känner mig inte jätteintresserad och det är därför jag får ångest av skiten!

Malin(Se bild)och jag bokade en resa idag. På lördag drar vi till Mallorca. Nice. Borta en vecka... hoppas vädret blir sämre i Sverige den veckan. Känns lite fel att åka bort annars. Hehe... :)

Malin har också lagt in lite gamla partybilder (Se bilder) där jag är med. (Jag har stereotypa, sexistiska kläder på mig, så alla som röstar på FI (Feministiskt Initiativ) kan sluta läsa/kolla nu.)

image47
Malin, Linda och jag. (Jag har den ständigt återkommande favorit toppen. Haha!)

image48
Sofia (nunna) och jag (skolflicka). Ja, det var maskerad.

image49
Jag (skolflicka), Therese (också skolflicka), Fredrik (Påskkärring) och Sofia (nunna). Vi är på Blue Moon Bar.

image50
Therese, jag och Sofia på Blue Moon Bars tjejtoalett. (Visst har jag söta knästrumpor? Hihi!)
...jag tvättar händerna så jäkla mycket hela tiden... det är bra för jag är inte sjuk så ofta, men jag är väldigt torr om händerna. Någon som har tips på bra hudkräm? Billig tack. Haha.

image51
Me all alone på Blue Moon Bar. (Ok, nästa foto jag lägger in på min blogg ska vara sött och snällt. Inget där jag ser ut som... ja... Nu räcker det med den här typen av bilder ett tag.)



Kommentarer
Postat av: Armand Destillo

Hej!

På mina barns förskola arbetar personal och föräldrar aktivt med genusfrågor, och där är det till exempel lika ofta flickor som pojkar som vill vara polis eller spindelman, eller sätta på sig klänning och tiara.

Jag ser det som ett tydligt tecken på att när du säger att barnen själva kliver in i de stereotypa könsrollerna så väljer de egentligen inte fritt själva, utan de har redan lärt sig de sociala koderna för vad de förväntas vilja.

2008-06-03 @ 11:01:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0