Om jag vore diktator skulle...

...cigarettpriserna ligga på ca 400 kr/paket. (Jag fattar också att den illegala försäljningen skulle öka. Men jag kan samtidigt garantera att den totala användningen kommer att minska.)

...hela Sveriges befolkning vara tvungna att se på "Efterlyst". (Då ni busar...)

...det vara möjligt att få vissa jobb, som idag kräver en massa utbildning, grundat på personliga egenskaper som lämpar sig för respektive yrke. (Jag fattar också att det inte går att göra så med alla jobb... jag skulle ju inte direkt vilja bli opererad av en kirurg bara för att han var trevlig.)

...samhället anpassas mer efter att individer är olika. Idag utgår all samhällsverksamhet ifrån att alla älskar att gå upp kl 07.00, börja jobba kl 08.30 och sluta kl 17.00. (Min första kommentar när jag kom hem efter första skoldagen i lågstadiet var: "Jag ska sluta skolan! Det är alldeles för tidiga morgnar för mig!!!" ...men jag stannade... och är fortfarande i skolan... för att få fortsätta vara i skolan... men trivs jag med tiderna? NEJ!!!)

...straffskalan för vissa brott höjas. Rejält. (Det finns ingen förlåtelse för exempelvis övergrepp på barn, incests eller barnmord. Det orsakar sådana enorma skador för inblandade för all framtid, så varför skulle gärningsmannen komma undan lättare? Idag verkar det nästan som man skall tycka synd om personer som Anders Eklund (Engla och Pernilla mördaren) 



...listan kommer att kompletteras... förhoppningsvis med något mer glädjande. måste dock sova nu...
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0